Det var roligt att springa i nya skorna och det var roligt att ha Garmin på armen! Skorna var studsiga och sköna och med Garmin kan man köra med gåvila utan att distansmätningen blir helfel. Jag gillar nog gåvila lite bättre än ståvila eftersom det blir lite mera flyt på nåt vis. Visserligen fortfarande rätt "hackigt" jämfört med joggvila, men jag upplever att jag hinner återhämta mig på bästa sätt genom att gå. Om jag joggar tar det lite längre tid och om jag står still känns det som om eventeull mjölksyra går bort långsammare (Vilket den ju teoretiskt sett också gör.)



Eftersom jag körde i Skatås varierade ju tiderna rätt rejält mellan intervallerna. Även om 8km spåret är bra mycket mindre kuperat än övriga spår så finns några ordentliga backar. De två värsta hamnade båda i den andra intervallen. Det märks:

1. 4:30 (under första tog jag det lite lugnare)
2. 4:41 (svagt upp, brant upp)
3. 4:15 (platt och med en nedförsbacke)
4. 4:16 (platt, lite upp, lite ned)
5. 4:23 (lång men ganska flack backe, platt)
6. 4:10 (nedför, uppför, platt)

6 x 1000m med 200m gåvila mellan varje intervall. Jag kände mig nog inte helt på topp, men det gick heller inte jättedåligt. Helt ok och godkänt.

Nu blir det (tyvärr) ett par dagars löpvila. Mina fötter är onda. Det är lite svårt att förklara på vilket sätt, men jag har ont i hålfötterna/fotvalven. Jag hade samma ont i ena foten en period under förra vintern. Precis som nu var det onda bara där en dag, varierade från dag till dag och var en dag helt plötsligt borta. Det spelade ingen roll om jag vilade eller tränade, det gjorde ont till och från oavsett. Jättekonstigt! Nu är det om möjligt ännu konstigare för ibland känns det ingenting, ibland gör det lite ont i båda, ibland gör det mycket ont i båda, ibland gör det bara ont i vänster, ibland gör det bara ont i höger, ibland känns det ingenting, ibland gör det ont när jag går men inte när jag springer och så vidare och så vidare. Igår gjorde det rätt ont i vänster under morgonen och förmiddagen. Det gick sen över och när jag sprang iväg kände jag ingeting. Men mot slutet började det göra jätteont i höger fot och de sista hundra minuterna haltade jag. Igår kväll hade jag mindre ont men nu när jag vaknade hade jag mer ont. Jäkligt konstigt!

Jag tror att det hela kan bero på att jag, på grund av blåsor och skav på lilltårna, går runt och spänner mig och belastar fötterna konstigt. Så min plan är att först försöka få bukt med tårna. Idag tänker jag spendera så lite tid som möjligt i skor. Det får bli steg ett. Fortsättning följer..