När jag kom hem hade även bocken vaknat

Att få vakna till en vit jul tillhör nog inte vanligheterna nuförtiden. När jag var liten gjorde jag det alltid, när jag blev större var det väl någon grön jul emellanåt. Nu sedan jag blivit vuxen är det snarare regel än undantag att julen är grön. Även fast jag under julen flyttar trettio mil norröver.

Men denna morgon var Arvika vitt (jag hoppas att det var så i resten av Sverige också) och jag började julaftonen på precis samma sätt som jag gjort de senaste 3-4 åren. Det har blivit en tradition att morgonjogga på julafton. Vitt, vitt överallt.Fina juleljus i fönstren men en hård sidvind nere vid vattnet. Och jag som trodde att det bara var i Göteborg jag kunde uppleva isvindar mot ansiktet. Dryga 10km lufsjogg i snömodd och tomtegröten smakade ännu bättre än vanligt.

God jul allesamans!